ایمپلنت سلولهای بنیادی کلیه ی انسان به کنترل قند خون در موش کمک کرد

9 دسامبر2016- یک تحقیق جدید بر روی سلولهای بنیادی نشان داد که استفاده از سلولهای کلیوی مهندسی شده‌ی انسان و کاشت آنها با تکنیکی به نام encapsulationمی‌تواند موجب کنترل قند خون در موشها تا مدت 3 هفته شود. این یک رویکرد جدید برای تولید سلولهای سازنده‌ی انسولین به غیر از روش کاشت سلولهای پانکراس مصنوعی است که می‌تواند به ابداع درمانهای جدیدی در آینده برای بازگرداندن سلولهای انسولین ساز به بدن بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 کمک کند.

تا همین اواخر، موانعی نظیر عدم توانایی دانشمندان در تولید سلولهای بتای کارآمد و تولید مقادیر زیادی از این سلولها، امکان درمانهای مبتنی بر سلولهای بنیادی را با مشکلاتی مواجه کرده بود.

در مطالعه‌ی اخیر دانشمندان سلولهای کلیه ی انسان را به روش مهندسی ژنتیک تغییر دادند، برای انتقال توانایی های سلولهای بتا به  این سلولها که بنام HEKشناخته می‌شوند، دو ژن: یک ژن برای کسب توانایی سنجش غلظت بالای قند خون و  ژن دوم برای پمپ کردن انسولین به بیرون از سلول، اضافه گردید.

سپس دانشمندان این سلولهای جدید را برای محافظت در برابر حملات سیستم ایمنی بدن موش قبل از پیوند، درون کپسولهای نازکی قرار دارند. پس از پیوند سلولهای HEKویژه که درون کپسول محافظت شده بودند، قندخون این حیوانات سه هفته پس از دریافت این سلولها به حالت نرمال رسید و این حیوانات اپیزودهای کمتری به هیپوگلایسمی مبتلا شدند.

درحالیکه این نتایج بسیار امیدوار کننده هستند اما این پروژه هنوز در مراحل بسیار ابتدایی خود است و تا تبدیل شدن به یک روش ایمن برای درمان انسان راهی طولانی در پیش رو دارد، اما چنانچه این روش به عنوان یک روش درمانی ایمن تایید گردد، در طی دو سال ٱینده می‌تواند بر روی افراد  مبتلا به دیابت نوع 1 آزمایش شود.

به گفته‌ی محققان این نوع ایمپلنت که در زیر پوست قرار خواهد گرفت تنها نیاز به 3 بار تعویض در سال دارد و می‌تواند جایگزین تزریق انسولین شود.

 دکتر Martin Fusseneggerکه این پروژه‌ی تحقیقاتی را سرپرستی می‌کند، امیدوار است این تکنولوژی درعرض 10 سال آینده برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با انسولین هستند، بصورت تجاری در دسترس قرار گیرد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/implant-of-human-kidney-stem-cells-mimics-beta-cells-to-control-blood-sugar-in-mice-96757995.html